Week 3 van mijn buitenlandstage.

23 mei 2017 - Koka Reservoir, Ethiopië

Week 3

Wauw wat gaat de tijd toch snel week drie alweer. Ik doe hier zulke leuke dingen en de mensen zijn ook super aardig. De tijd vliegt hier voorbij en ik wil nog niet denken om naar huis te gaan (Ik mis alle thuisblijvers natuurlijk wel). Dit duurt dan nog wel zes weken maar als ik de kans had om langer te blijven had ik het zeker gedaan. Afrika is gewoon een prachtig land om te zien. De mensen zijn erg sociaal en de landschappen zijn ook erg mooi. We hebben deze week dus weer leuke dingen meegemaakt maar ook mindere dingen. Op naar mijn verhaal….

Deze week begon eigenlijk best wel een beetje kut als ik mag zeggen. Ik werd namelijk wakker in de ochtend en me voeten deden best zeer. Ik kon niet heel veel zien want het was flink donker in me kamer. Dus ik liep naar de woonkamer en zetten het licht aan. Ik keek naar voeten en schrok eigenlijk best wel erg. Ze zaten namelijk compleet onder de rode bultjes. Hiermee bedoel ik geen twintig bultjes ofzo nee ik heb het hier over ongeveer tweehonderd per voet niet overdreven. Dus ik was benieuwd hoe dit kon gebeuren want ik sliep onder een klamboe. Dus voor mij was het een mysterie wat het was geweest. Toen kwam bram naar de woonkamer en raad eens precies het zelfde als mij. Alleen dan minder bultjes maar wel veel groter dan die van mij. Beide wisten we niet wat het was. Na een paar dagen hadden we er nog steeds last van. Toen ik op de bank lag keek ik nog eens goed naar me voeten. Ik vond het eigenlijk wel een beetje grappig wat ik zag. Vanaf dat moment werd het allemaal duidelijk wat er gebeurd was. Zaterdag avond hadden we bij Jannis een BBQ en ik had me birckenstocks aan. Misschien raad je het al overal op me voeten zaten bultjes behalve op de plek waar me birckenstocks me voeten bedekte. Dus het zag er best wel lachwekkend uit maar het jeukte wel onwijs erg.

Later die dag zaten Bram en ik lekker in de woonkamer toen ineens Jannis aangerend kwam. Hij had een catfish/meerval gevangen in het meer op de farm. Hij vertelde toen dat er water uit de rivier word gepompt en dat daar soms ook kleine vissen bij zitten. En na enige tijd worden die kleine vissen natuurlijk groter. Op dit moment zwemmen er ook vissen die langer zijn dan één meter. Toen die eindelijk de haak uit de mond van de vis had gehaald gooide hij zijn hengel weer uit. Helaas konden we niet heel lang blijven want we gingen pannenkoeken eten bij Bas thuis. Ze hadden vier soorten gemaakt: Naturel, met kaas, met spek en appel. Ook hadden ze een soort van gehakt met boontjes gemaakt. Ik heb onwijs lekker gegeten. Na het eten zijn wel met ze alle wat gaan drinken en na enige tijd weer naar huis toe om lekker te gaan slapen.

Deze week heb ik doorgebracht met het team van irrigation. Hun zijn verantwoordelijk voor het water geven en het filteren van gerecycled water en rivierwater. Ik heb onwijs veel geleerd over van alles. Om te beginnen bij de vier waterfilters. Deze halen grotendeels al het vuil uit het water. Dit word gedaan met een stofje dat Lucron heet. Dit zorgt ervoor dat alle zanddeeltjes aan elkaar blijven kleven en dus zwaar worden. Dan zakken ze naar de grond van de tank. Dit gebeurt bij elke tank en aan het eind van de zeven of acht tanks is het water helemaal helder. Vanuit daar gaat het naar de zandfilters. En daarna naar de grote filter in een van de tankhuizen. Daarzo staat een filter die 0,1 micrometer en 0,5 micrometer filters. Dan is het water compleet vrij van alle stofjes. Daarna word in de kas alle stofjes die nodig zijn weer toegevoegd. PH-waarde en EC-waarde worden dan gemeten. Daarna word het opgeslagen en kan het gebruikt worden in de kassen. Als er water gegeven word aan de planten kan dit weer opgevangen worden. Dit gaat dan met een goot naar een grote pomp die het weer naar de recycletanks brengt. En vanaf daar begint het proces weer opnieuw voor het water.

Ook ben ik samen met een manager van irrigation naar de achterkant van de tuin gegaan. Hier hebben we gezocht naar slangen, vogels, wilde zwijnen en nog veel meer. Helaas hadden we veel pech en zagen we in het begin helemaal niks. Enkel een paar vogels en een haas/konijn (geen idee wat het was maar het leek erop). Later toen we bijna de hoop op hadden gegeven keek ik over een heuvel en zag ik een groep koeien lopen. We zijn er naar toe gelopen en ik vroeg of we wel dichterbij konden komen. Hij zei dat als ik rustig naar ze toe zou lopen dat ik ze kon aaien. Helaas waren we met de fiets die erg veel lawaai maken. Ik heb wel foto’s kunnen maken van de koeien. We zagen later een grote groep vogels zitten op de grond.

Verder hebben we deze week ongeveer drie keer de BBQ aangestoken. En nogmaals wat kan Jannis lekker koken zeg. Hij maakt een salade klaar met de volgende ingrediënten: olijfolie, appelsap, peper, zout en mosterd. En wat is dat lekker zeg echt ongelofelijk. Ook hebben we hamburgers op in de avond. Ik weet niet wat er allemaal op zat maar ik zal een aantal dingen opnoemen. Broodjes met kaas die erop gesmolten was, sla, tomaat, de burger, zuurkool, spek, peper, zout, mosterd en ketchup. Misschien ben ik nog dingen vergeten maar die burger was echt twintig centimeter hoog. En dan biefstuk is misschien nog wel het allerbeste. De saus die erin zit is zo lekker. Knoflook met bier en dan het vlees erin leggen. En dan de avond afsluiten met een biertje bij hem op de veranda.

Deze week zijn we ook weer naar Addis Ababa gegaan (Hoofdstad van Ethiopië). We zijn begonnen met een poolparty bij een chique hotel. Daar hebben we wat gegeten en gedronken. Later kwam ook een vriend van Jannis en zijn we met ze alle naar een club gegaan. Ik moet toegeven zo’n club had ik nooit verwacht in Ethiopië. Overal led lichten met een bar waar denk voor meer dan tienduizend euro aan drank achter staat. We zijn hier een tijdje gebleven want het was op dat moment niet heel erg druk. Dus op naar de volgende club. Daar zijn we wel flink lang geweest want het was erg gezellig. Na enige tijd ging de vriend van Jannis weer naar huis toe en zijn wij nog gebleven. Het was op dit moment ongeveer twee uur in de ochtend. Jannis had het goede idee om een straat in te lopen waar allemaal prostituees staan voor hun huisje. Het lijkt een beetje op de Wallen maar dan lopen die lui ook allemaal op straat. We hadden niet eens een voet in de straat gezet en we werden al aan ons T-shirt getrokken. Niemand van ons liep mee en Jannis zei dat die dit nog nooit had meegemaakt. We liepen tien meter verder en het werd steeds erger. Bram trok zichzelf los toen iemand hem vastpakte. Jannis zei dat we beter on konden keren en terug naar het begin van de straat konden gaan. Toen we terug liepen kreeg Bram een trap van het wijf waarbij hij zich lostrok. Eenmaal aangekomen bij het begin van de straat zat er een arme man die koffie en thee verkocht langs de weg. Er stonden ook twee bankjes en een tafeltje. We werden openhartig ontvangen en we kregen gelijk koffie na een kort gesprek. De koffie was tien birr per bakkie ongerekend eenenveertig cent. We hebben lang gepraat en na enige tijd gingen we weg. Ik heb de arme man honderd birr gegeven en hij was er erg blij mee. Onderweg naar huis was het erg rustig op de weg. Toen we op de snelweg reden staken er ineens zeven hyena’s over. Helaas heb ik hier geen foto van kunnen maken. Even later stond er een op een heuvel langs de weg. Jannis ging vol in de remmen maar we reden er ongeveer vijftig meter langs. Maar alles kan in Afrika dus Jannis ging weer vol achteruit op de snelweg. Terug naar de hyena op de heuvel. Verbazingwekkend stond die nog steeds op de zelfde plek. We wilden een foto maken maar toen liep die weg. Best wel jammer want het was echt een hele grote. Toen we toch al stil stonden konden we gelijk even een plaspauze maken. Bram en ik vonden het een goed idee om op de berg te gaan pissen waar we de hyena vijf minuten geleden zagen. We waren bijna klaar met pissen en we zagen hem alweer lopen. Dit was wel even spannend want hij stond ongeveer tien meter beneden de berg. We wisten niet hoe snel we terug naar de auto moesten rennen. Na een tijdje gereden te hebben en vaak in slaap te zijn gevallen kwamen we aan bij de farm. Gelijk slapen en morgen lekker heel de dag zwemmen.

Dit was mijn verhaal van de derde week hier in Ethiopië. Volgende week staat er een groot feest gepland omdat het pelargonium seizoen afgelopen is.

Groetjes van mij en Bram

1. Arno:
    23 mei 2017
    Spannend, leuk en leerzaam tegelijk
    Weer leuk om je verhaal te lezen
  2. Jos Zondag:
    23 mei 2017
    Blijft errug leuk om te lezen wat je mee maakt eniet alles wat nu ineens wel allemaal lust. Zal een flinke verandering zijn straks thuis. Of denk dat ze thuis allemaal ook lekker vinden? Ik zou maar eens beginnen met recepten op te schrijven
  3. Judith van der Knaap:
    23 mei 2017
    Ja, Luuk, vraag de recepten eens aan Jannis. Ik lust wel zo'n burger in Albufeira!
    Dan kan jij mooi achter de BBQ.

Veel plezier weer deze week!
  4. Liset:
    Ha die Luuk,
    Wat vliegt de tijd.... Drie weken ben je al bezig met je Ethiopië-avontuur. Ik mis je natuurlijk best wel maar het is fijn om te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt!! Het zijn afwisselende weken waarin je veel nieuwe dingen leert en de nodige ontspanning hebt. Voor komende week wens ik je weer alle goeds. Have fun xxx je mams.
  5. Sylvia en Paul:
    23 mei 2017
    Luuk, je blijft ons verrassen met spannende verhalen. Geniet er verder van, en hopelijk leer je nog een en ander.
  6. Nicolle Drost:
    26 mei 2017
    Ha Luuk,
    Jemig wat een verhaal!!
    Leuk dat ik mee mag lezen!!
    Geniet ervan, ik lees op afstand mee!!
    Toedeloe
    Nicolle
  7. John van Wingerden:
    27 mei 2017
    Ha Luuk, wat kan jij leuk schrijven en wat maak jij mooie spannende dingen mee. Groetjes, en op naar week 4!