Week 5 we zijn over de helft!!!

7 juni 2017 - Koka Reservoir, Ethiopië

Week 5

De week begon voor mij om 1:30 maandag ochtend. Niet om te werken maar ik werd wakker met flink veel pijn in mijn oor. Na anderhalf uur in de woonkamer hebben gezeten ben ik maar weer eens naar bed gegaan. Ik kon niet slapen en zat er constant aan te denken. Ongeveer een uurtje later ben ik weer uit bed gegaan en zat ik weer in de woonkamer. Deze keer maar eens een paracetamol nemen. Dit hielp eigenlijk best wel goed en na twee uur kon ik weer eens gaan porberen te slapen. Op dat moment was het al weer 6:00 in de ochtend. Gelukkig viel ik vrij snel ik slaap. Toen de wekker een uurtje later ging was de pijn al een heel stuk minder. Maar het voelde op dat moment nog steeds niet goed. De tijd ging gelukkig vrij snel en voordat ik het wist konden we alweer naar huis toe. De nacht van maandag op dinsdag ben ik gelukkig niet meer wakker geworden en kon ik aan een stuk door slapen.

Dinsdag was voor mij een flink drukke dag. Ik heb erg veel gedaan aan mijn opdracht van Dümmen Orange. Vanaf nu word het voor mij elke week drukker en drukker. De reden hiervoor is dat ze zijn begonnen met het harvesten van de planten. En dit is dan ook een deel van mijn opdracht. Ik moet onderzoek doen naar wat het beste aantal planten per pot is. Ze hebben op dit moment zes planten per pot. Ik ben nu aan het onderzoeken of het ook mogelijk is om met vijf, acht of negen planten per pot te werken. Het is ook een erg serieuze opdracht, want als het lukt kan het veel geld besparen. Ik neem nu als voorbeeld de vijf planten per pot. Als het lukt om met vijf planten de zelfde factor te krijgen dan met zes is dit een groot voordeel. Het scheelt namelijk meer dan een miljoen planten als dit lukt. Ik mag dan ook samen met een andere manager de leiding nemen over dit project. Zelf heb ik dus een vrij grote verantwoordelijkheid. Ik moet de plantgegevens verzamelen en mag mee discuseren over hoe ze tewerk moeten gaan. Als ik vind dat het anders moet kan ik dit overleggen met Jannis en de manager. Als dit dan bij beide ook goedgekeurd word zal het veranderd worden. Jannis vond dat de planten van mijn opdracht verkeerd gepoot stonden en dus niet optimaal waren. Na een overleg samen met Jannis zijn we eruit gekomen het te veranderen. Jannis heeft de leiding die dag genomen en een van de twee kassen laten veranderen. Hij heeft tegen mij gezegt dat ik de leiding moet nemen over de andere kas. Ik moet dus samen met de manager van harvesting gaan overleggen en zeggen dat het veranderd moet worden. Ik zal dit proces in mijn volgende reisverhaal verder uitleggen.

Woensdag was de eerste volle dag dat ik met mijn department mee ging. Ik ging mee met de jongens van growing. We hebben erg veel gelache met elkaar. Ze vonden de verhalen van Nederland echt geweldig. Hoe de kassen er bij ons uitzien en hoe ze in Nederland telen. Ze konden het allen niet begrijpen dat de kassen van glas werden gemaakt. Hier is namelijk alles van plastic. Het duurde serieus tien minuten voordat ze begrepen waar ik het over had. Maar terug naar wat ik die week gedaan heb. Tja eigenlijk niet zo heel veel. Lekker rustig aan door de kassen lopen en naar planten gekeken. Dan weer terug lopen naar het eind van de kas en daarna kijken of de tripsnetten nog heel zijn. Verder heb ik wel veel geleerd over hoe de kwaliteit van de planten eruit moeten zien. Plus wat voor chemicalien ze moeten spuiten. Ik ben helaas alleen deze week niet zo vaak mee geweest omdat ik het erg druk had. Ik heb ook zo’n gevoel dat ik met de komende departments ook niet zo vaak mee ga. Ik wil natuurlijk wel proberen om zo vaak mogelijk mee te gaan. Het is namelijk erg interesant om te zien wat zij allemaal doen binnen het bedrijf.

Donderdag hebben we in de avond gezellig met iedereen hier op het compound pizza gegeten. De reden was dat de italiaanse familie (kinderen en de vrouw) terug gaan naar italie voor de zomervakantie. Dit vond ik eigenlij best jammer want vanaf nu zal het dan rustig zijn in het zwembad. Maar terug naar het eten. We waren met negen mensen er der stond al voor twaalf man aan eten op tafel. Mensen dit was pas het voorgerecht. Na het proeven van het voorgerecht was ik al verkocht. Ik kon niet wachten op wat hierna zou komen. Toen ze eenmaal de grote pizza’s te voorschijn haalde stroomde het water al in me mond. Het zag er zo lekker uit. Het smaakt echt tien keer beter dan een pizzaria. Dit komt omdat de vader van het italiaanse gezin een chefkok was. Dit was dan ook zeker te proeven. Ik heb die dag echt veelste veel gegeten. Maar het was zo lekker dat je gewoon wou blijven eten. Na het eten hebben we met ze alle nog gezellig even gezeten. Rond elf uur zijn we naar ons huisje gegaan. Toen hebben we nog even een biertje gedronken en naar ons bed.

Vrijdag hadden we een gaaf project staan om te maken. Jannis wou namelijk een BBQ smoker maken. Na een hoop gekloot om een barrel te kopen had die er een gevonden. Eerst de barrel op het vuur gegooid zodat alle verf eraf ging. Daarna natuurlijk even laten afkoelen. Toen konden we beginnen met gaten boren en de benodigheden te maken. Nadat alles klaar was en we het in elkaar konden zetten waren we drie uurtjes later. Het in elkaar zetten was eigenlijk zo gebeurd. We hebben toen eerst kolen erin gedaan om te kijken hoelang die brand. Hij kon twintig uur blijven branden. Dit is ook wel nodig want dat is het doel van een smoker. Je probeerd de tempratuur constant op 110 graden te houden. En dat voor ongeveer tien uurtjes lang. Het vlees word dan erg zacht van binnen en knapperig van buiten. Dit hebben we dan ook zeker geproefd. Het was echt heel erg lekker voor een eerste keer vonden wij dan. Jannis vond het vlees maar een vijf op de schaal van tien. Ik ben dus erg benieuwd hoe lekker het is als het een acht word op de schaal van tien.

Zaterdag zijn Bram en ik souvenirs gaan kopen in Addis ababa (de hoofdstad van Ethiopie). Na een hoop onderhandelen en weglopen hebben we aardig wat leuke dingen gekocht. Een hoop dieren van hout en een super mooie adelaar. Het duurde wel flink lang om er te komen maar het was dan ook zeker de moeite waard. Eerst gingen we naar een gebouw met allemaal kleine winkeltjes. Daar was alles super duur om te kopen. Dus zijn we naar een andere plek gegaan en daar merkte je gelijk het verschil. Het was zo ongeveer de helft goedkoper. Eerst vragen ze twee duizend birr (birr is het geld waarmee je betaald hier in Ethiopie). Maar na flink afdingen kun je het voor zeshonderd birr meenemen. In de laatste winkel waar we heen zouden gaan zag ik een grote kangeroe. Deze was ongeveer zestig centimeter hoog maar woog wel acht kilo. Jammer genoeg kon ik deze niet meenemen. Toen ik later een stukje verder de winkel in liep zag ik de adelaar staan. Ik was meteen verkocht en vroeg hoe duur die was. De eigenaar van de winkel zei toen 2800 birr. Dus ik zei das het teveel was en dat ik wel ergens anders ging kijken voor een goedkoperen. Gelijk daarna gaf die me een nieuwe prijs. 1600 birr. Dit komt een stuk dichterbij voor wat ik wou betalen. ik vertelde hem dat ik er maximaal 1000 voor wou betalen. Na een hoop gemompel vanuit zijn kant wou die hem aan me verkopen.  Ik was flink blij want het is echt een mooi beest. (ik heb foto’s toegevoegd bij het kopje foto). Toen we eenmaal terug kwamen van Addis hebben we gevraagd of we een vuurtje mochten maken. Dit mog maar of dat heel slim was is de tweede vraag. In het begin was het vuurtje wel oke en niet al te groot. Toen de voetbal wedstrijd begon zijn we naar binnen gegaan. We hebben de wedstrijd gekeken en zijn weer naar buiten gegaan. Na een aantal minuten konden we nieuw hout gaan halen wat de eerste lading van twee grote kruiwagens was al op. Dit was het begin van ongeveer zeven kruiwagens die erop zijn gegaan. na een tijdje begon het vuur volgens ons koud te worden. Dit was dus een goede reden om het vuur wat breder te maken. Het probleem was dat het vuur na een tijdje iets te breed werd. Zo’n anderhalve meter. En tja zo’n groot vuur heeft natuurlijk wel hout nodig. Plus een extra golfplaat want anders zouden de stenen een beetje zwart zijn. Ik denk zelf ook dat wij de enige waren die dit een verstandig idee vonden. Na een enige tijd werden we een beetje moe en begonnen we op te  ruimen. Na ongeveer twintig emers water was het vuur bijna uit dachten we. Na geen haar meer op me handen te hebben, hebben we toch twee kruiwagens met as weggereden. Golfplaten opgeruimd en een beetje lopen vegen.

Zondag kwam ik buiten en keek ik naar de stenen. Ik heb zo’n gevoel dat ik weer tien emmers met water erovereen heb moeten gooien om de stenen schoon te krijgen. De stenen waren namelijk compleet zwart. Na een uurtje schrobben en vegen werden de stenen weer hun normale kleur. Volgende keer gaan we wel in de vuurkorf stoken want dit was niet een heel goed idee. Verder gingen we zondag ook nog even proberen te vissen. Dit was dan ook weer geen succes. Dan maar zwemmen want daar kan gelukkig niks fout gaan. Na een beetje met de bal over de gooien ging die ook weer kapot. Dus niet echt een heel makkelijk weekend maar we hebben ons wel vermaakt. In de avond hebben we nog kunnen genieten van een goeie BBQ van Jannis. Op naar volgende week.

Dit was mijn verhaal van de vijde week hier in Ethiopië op naar week zes. Er zijn trouwens ook een aantal nieuwe foto’s bij gekomen.

Groetjes buurman en buurman

1. Arno:
    7 juni 2017
    Lekker bezig daar , interessant om mee te maken volgens mij maar zeker ook interessant en leuk
    om te lezen.
  2. Jos Zondag:
    7 juni 2017
    Nou Luik dan wordt het langzaamaan tijd om flink aan de bak te gaan voor je opdracht. Maar jij kunt dit. Misschien krijg je wel een bonus als je ze zoveel geld laat besparen
  3. Nicolle Drost:
    7 juni 2017
    Ha Luuk, wat klinkt dat gaaf zeg je opdracht en enorme verantwoordelijkheid vertrouwen ze je toe. Terecht!!
    Ik ben benieuwd naar je onderzoek, dus ik lees weer mee volgende week!
    Birr....geld in Ethiopie....het is hier nu birr (14 graden in de storm op het strand.....ook tof!!)
    Vuurtje stoken in een vuurkorf...goed idee lijkt mij!
    Mooie foto's weer!
    አስደሳች ብዙ እና ውብ አገር ያገኛሉ!

āsidesachi bizu ina wibi āgeri yagenyalu!
    Nicolle
  4. John van Wingerden:
    7 juni 2017
    Leuk vehaal Luuk. Succes voor week 6!
  5. Leo prins:
    11 juni 2017
    Leuk om jullie verhalen te lezen.