wat een gave week op naar week 7

14 juni 2017 - Koka Reservoir, Ethiopië

Week 6 alweer.

Wat een mega gave week wat dit zeg. We hebben super leuke dingen gedaan zoals: buikschuifbaan, poolparty, vissen met succes, BBQ en een super department. Op naar mijn verhaal van deze week!

Deze week was erg belangrijk voor de opdracht die ik hier moet uitvoeren. Ze hebben namelijk de planten veranderd van positie. Dit was best wel even spannend want we wisten niet of de planten het zouden overleven. Maar ze hebben het overleefd. Ik had samen met de managers van irrigation gesproken. Die zeide tegen me dat het slim was om extra water te geven aan de plant. We hebben besloten dat we drie keer water geven om 10 uur, 12 uur en 2 uur. In dit water zit een stofje dat de wortelgroei stimuleerd. Gelukkig heeft dit geholpen want anders zou mijn opdracht ook nooit af komen. Het enige probleem is dat het bedrijf niet echt heeft gedacht aan wanneer de planten geoogst zouden worden. In week 27 werken Bram en ik namelijk niet meer. En meer als de helft van de planten moet dan nog geoogst gaan worden voor de eerste keer. Dit is dus niet heel erg goed gepland.

Deze week heb ik meegelopen met het team van de cooling. Kon ik weer een weekje wennen aan het weer van thuis ;). Dat was wel even lekker want het is gemiddeld dertig graden in de kassen. Het enige probleem is dat als je de hele dag in je t-shirt in een koelcel loopt van 6-12 graden. Later als je dan klaar bent in de koelcel en terug de kas in komt is dat wel weer even wennen. De tempratuur van binnen en buiten is twintig graden verschil. Maar terug naar wat ik deze week geleerd heb en natuurlijk wat ik zelf heb gedaan. Ze hebben mij onwijs veel laten zien in en rondom de koelcel. Ik heb samen met de manager van cooling planten gecontroleerd. Ik heb ook vijf minuten meegewerkt met het inladen van de vrachtwagen. Dit was wel erg grappig want er was een beetje haast. Iedereen was aan het schreeuwen en aan het rennen. Ook heb ik de nachtdienst meegewerkt. Ik moest vrijdag om 18:00 naar het werk komen en dan meewerken tot het af werk af was. Gelukkig was ik wel vrijdag en zaterdag vrij. Het werk was eigenlijk best wel chil. Ik moest scannen en dan de dozen door schuiven naar de gene die naast mij stond. In het begin ging dit wel met een redelijk tempo maar op het eind stond het zweet op me voorhoofd (in een koelcel van 12 graden). Maarja de avond duurde maar tot 01:00 dus het viel erg mee. De volgende ochtend lekker op het bankje gezeten en genoten van me vrije dag. Ik moet wel toevegen dat ik het de leukste department vind tot nu toe. Toen we met ze alle bezig waren tijdens de nachtdienst waren ze aan het zingen. Zodat iedereen wakker blijft plus voor de sfeer. Als ik het niet kon bijhouden kwam er gelijk iemand om me te helpen. Dit geeft natuurlijk een erg goed gevoel. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik langer dan een uurtje moest werken. Voor de rest heb ik eigenlijk nooit gewerkt. Soms om het even te proberen voor tien minuten. Maar dit was de eerste keer dat ik eigenlijk gewerkt heb hierzo.

Verder heeft me laptop het al sinds drie weken erg moeilijk. Hij valt uit en doet allemaal rare dingen. Je raad het misschien al maar hij is nu officieel overleden. Hij start niet meer op en maakt rare geluiden. Maarja geen laptop wat nu.... Ik ben naar Jannis gelopen en heb gezegt dat mijn laptop kapot was. Hij zei dat ik maar eens langs de IT man moest gaan. Die kreeg hem ook niet aan dus wat nu? De IT gozer zei toen tegen mij dat ik een nieuwe laptop kreeg om op te werken. Natuurlijk niet voor altijd. Aan het eind moet ik hem weer terug geven. Maar het is wel erg fijn dat ik weer een laptop het waar ik iets op kan doen. Zonder dat die elke vijftien minuten uitvalt.

Ook zijn we deze week weer gaan vissen. Deze keer wel met succes. Stukje biefstuk eraan en gooie maar. Na ongeveer twintig minuten ging die voor de eerste keer onder. Hengel pakken en draaien maar. Helaas kwam de haak los en moesten we het nog een keer proberen. Het duurde niet lang voordat er weer een vis aan zat. Maar deze ontspante weer  ******. Maarja we gaven niet op en porbeerde het gewoon nog een keer. Na een tijdje ging onze dobber weer onder. En deze keer gelukkig wel met succes. Na een klein gevecht met de vis haalden we hem binnen. Het was een veertig centimeter lange meerval. Maar jammer genoeg niet groot genoeg voor de BBQ L. Maar met volle moed gingen we verder. Ik gooide de hengel weer het water  maar er gebeurde niks. Volgens mij hadden ze geen intresse voor het lekkere stukje biefstuk. Toen ik de hengel binnen wou halen schoot de dobber onder water. Hij schoot er ook helaas weer af. Dit gebeurden drie keer achter elkaar. Het leek wel alsof de haak niet bleef hangen in de mond. Dus ik checkte het stukje vlees wat aan de haak zat. En ja hoor buurman en buurman hebben het weer voor elkaar. De haak kwam niet uit het vlees. Dan kan die ook niet blijven hangen in de mond. Bram deed het stukje vlees weer goed en ik gooide uit. Hij lag voor tien seconden in het water en de dobber werd naar beneden getrokken. Het leek wel alsof er een monster aan zat. ik pakte de hengel en trok want de lijn stond al strak. De hengel buigde heel flink door (breek niveau) toen de haak weer uit de mond schoot. Vanaf toen vonden we het wel goed en zijn we terug gegaan naar ons huisje. We hebben wel een mooi visje gevangen. Maar Bram en ik willen er eentje vangen die langer is dan tachtig centimeter. Deze vissen zwemmen hier ook in het meer.

Later deze week op zaterdag hadden Bram en ik een buischuifbaan gemaakt. Het enige probleem was dat het zeil ongeveer 1 KM vanaf de farm lag. Dus hop in de pickup naar de plastic berg. Eenmaal aangekomen het zeil ingeladen. het was een heel flink pakket en was erg zwaar. Misschien was het een goed idee om hem helemaal uit te klappen. Want we hadden hem maar voor de helft uitgklapt dachten we. toen we op de farm aangekomen waren klapten we hem helemaal open. We waren zelf eigenlijk een beetje verbaasd. Hij was namelijk zeker tussen de vijftien en twintig meter lang en vijf meter breed. Maar der waren een paar problemen. Er zaten namelijk drie gaten in en we hadden geen sop. Dus we zijn naar de main store gegaan op het bedrijf. Daar hebben we tape gehaald en een mes om het zeil te snijden. Ook vroegen we voor een beetje sop. We kregen gelijk drie tankjes met sop mee. Ik ben toen terug gegaan naar het zeil om het schoon te spuiten. Het was namelijk best wel vies. Na een uurtje spuiten met de tuinslang was die redelijk schoon. Bram kwam toen ook terug van werken en we konden hem uit proberen. Natuurlijk wel eerst even de zwembroek aandoen. De eerste tank met sop lag er al weer op. Beetje water erij en bram nam een aanloop. De baan deed het erg goed en we hebben erg veel lol mee gehad in de middag. Rond vier uur kwamen de eerste gasten voor de pooparty die Bas had georganiseerd. Het was super gezellig en we hebben veel gelache. De mensen die kwamen waren ook voor een groot gedeelte allemaal Nederlands. Dus praten ging een stuk makkelijker. Na ongeveer twee uurtjes in het zwembad te hebben gezeten ging de BBQ maar eens aan. In het begin stond Jannis aan de BBQ. Maar later moest hij naar zijn smoker want hij had een beaconbom gemaakt. twee enorme lappen vlees van twee kilo per stuk (hiervan heb ik foto’s toegevoegd). Wat was dat lekker zeg echt niet normaal. Na het eten hebben we een vuurtje gemaakt. toen het ongeveer twaalf uur was gingen de meeste mensen weg. Toen zaten alleen  Bram, Jannis, giacomo (vader Italiaans gezin) en ik er nog. Na een paar uurtjes vonden ze het een goed idee om te gaan zwemmen. En hier zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Het was ondertussen ongeveer twee uur. Na dit zijn Jannis en Giacomo naar huis gegaan en zaten alleen Bram en ik er nog. We hebben al het hout erop gegooid wat nog in de kruiwagens zat. het vuurtje werd dus weer lekker warm. En na een tijdje moesten we weer even afkoelen en zijn we weer het zwembad gesprongen. Hierna even opdrogen en naar ons bed toen. Lekker slapen en op naar zondag. Op zondag hebben we niet heel erg veel gedaan. Lekker genoten van het goede weer en heerlijk gezwommen. Ook hebben we nog even op de buikschuifbaan gegleden. Deze dag zijn we vroeg gaan slapen want we waren beide enorm moe.

Dit was mijn verhaal van de zesde week hier in Ethiopië op naar week zeven.

Groetjes van mij en Bram

Foto's komen later in verband met mijn laptop.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jos Zondag:
    14 juni 2017
    Man Man wat een stage. Lijkt wel een grote vakantie toch heel leuk om allemaal te lezen. Hoe weet je nu wanner jullie project succesvol is als je al thuis zit dan?
    Have fun (gaat wel lukken geloof ik)
  2. Leo prins:
    14 juni 2017
    Volgens mij worden jullie niet zo moe van het werken daar.
    Maar van andere dingen.
    Veel plezier nog de laatste weken.
  3. Nicolle Drost:
    17 juni 2017
    Wauw wat een verhaal Luuk!
    Geweldig om te lezen, fijn dat er in oplossingen gedacht wordt daar: Nice geregeld met de laptop!
    Hee werk ze daar en genieten gaat wel lukken toch?
    groet
    Nicolle